Khamis, 3 Januari 2013

Cahayaku



311212
Selamat Ulangtahun Kelahiran Ke-49 Mak


Wanita Agung Ayah
Syurga Kami



orang-orang mencari cahaya
ke sana
ke mari
tapi aku menemukan cahayaku
padamu tubuhmu mak
belah-belah tapak kakimu yang kecil
adalah cinta dan pengabdian
pada tuhan yang kau bangun didadamu


kau bersahabat dengan segala lelah
langit yang basah
jalan-jalan kasar
yang seharusnya tak lagi
padan di kaki usiamu
tapi sungguh kau tak tahu mengeluh
malah bibirmu tak dapat diempangi
doa-doa paling minta
memesan syurga buat anak-anak
dan suami


orang-orang mencari cahaya
ke sana
ke mari
tapi aku menemukan cahayaku
pada hatimu mak
kau yang mengajarkan alif
lalu dipertengahannya aku temui tuhan
penuh belas sepertimu


sejak mengenal peluk rahimmu
tidak lagi aku membahas cinta
kerna kau adalah cinta
dari tuhan yang tak terbeli olehku
semoga kau tahu pada hari ini
atau tahun-tahun yang memisahkan nanti
dirimu telah menjadi rumah didadaku
tempat kembali
tempat mengabdi






***
aku mencintaimu mak
pasti tuhan juga
semoga sejahtera meliputimu selalu











Tiada ulasan:

Catat Ulasan